Monday, November 26, 2012

Pemahaman Jenis Cerita


Pemahaman : Pemahaman Jenis Cerita

Soalan

A.
Baca petikan di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
 
 
          
              Namaku Shahila. Kawan-kawan panggilku Ila sahaja. Walaupun usiaku sudah 12 tahun namun badanku kecil dan kurus. Kawan-kawan selalu kata aku macam budak darjah dua. Aku tidak pernah ambil hati dengan kata-kata itu kerana memang benar bentuk badanku kecil. Kata ibu, semasa aku dilahirkan, aku seperti bayi normal yang lain malah badanku montel sekali. Sesiapa sahaja yang datang melihatku pada ketika itu pasti akan mencubit pipiku yang montel. Namun, sejak berusia setahun badanku semakin hari semakin susut dan sehinggalah aku disahkan menghidap penyakit thalasemia. Ibu dan ayahku terpaksa reda dengan keadaan yang berlaku. 

              Keadaan diri aku tidak segagah kawan-kawanku yang lain. Badanku lemah dan aku mudah penat. Menurut doktor, badanku tidak dapat menghasilkan hemoglobin yang normal. Hemoglobin ialah bahan yang menghasilkan warna merah dalam sel darah. Wajah aku sentiasa kelihatan pucat dan lesu. Aku mudah sesak nafas dan aku tidak terdaya untuk melakukan kerja-kerja berat. Apabila melihat kawan-kawan bermain di padang, ada hati juga aku hendak menyertai mereka tetapi apakan daya, aku tidak bertenaga seperti mereka. Aku hanya mampu memandang mereka dari luar padang sahaja. 

              Sebaik sahaja Cikgu Raihan habis mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu, loceng rehat pun berbunyi. Kawan-kawan aku mula bergegas untuk ke kantin maklumlah mereka masih belum bersarapan lagi. Aku tidak tergesa-gesa untuk ke kantin kerana setiap hari, ibu akan membekalkan makanan kepadaku. Aku tidak perlulah bergegas ke kantin untuk membeli makanan. Aku memang bertuah berada di Kelas 6 Gemilang kerana kawan-kawan sering membantu. Dalam keadaan kesihatan aku yang sebegini, ramai yang menghulurkan bantuan. Bukan sahaja kawan-kawan sekelas malah guru-guru di sekolah sering bertanya khabar tentang kesihatan aku. 

              Aku tidak pernah menjadikan alasan penyakitku ini sebagai penyebab untuk tidak pergi ke sekolah. Malah aku gemar pergi ke sekolah kerana di sekolah ramai kawan yang akan membantuku terutama dalam bidang pelajaran. Walaupun aku berpenyakit, aku bukanlah pelajar tercorot dalam kelasku. Aku sentiasa menjadi pelajar contoh dalam mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik. Kata Angela, aku anak emasCikgu Tan dan Cikgu Raihan. Mengingatkan kata-kata Angela, aku akan tersenyum sendirian. Walaupun Angela suka mengusik, namun aku menganggap kata-katanya sebagai perangsang untuk aku terus maju dalam pelajaran dan mengejar cita-citaku untuk menjadi doktor.

              Walau apa-apapun dugaan yang datang, aku harus menempuhnya dengan tabah kerana penyakit yang aku hidapi ini bukanlahku pinta. Aku sentiasa mengingatkan diriku agar jangan menyalahkan takdir kerana aku yakin Allah sayang akan diriku sebab itu aku diberi ujian sebegini dalam usia yang amat muda. Aku tidak mahu menyusahkan orang lain dan tidak mahu orang bersimpati dengan takdir yang menimpa diriku. Aku harus berdikari. Aku juga berjanji untuk tidak mengecewakan ibu dan ayah serta kawan-kawan di sekolah yang ingin melihat aku sihat dan berjaya dalam pelajaran.
   



1 Mengapakah badan Shahila kecil dan kurus? 

 
A
Shahila baru berusia 12 tahun.
 
B
Shahila menghidap penyakit thalasemia.
  C Shahila kelihatan seperti budak darjah dua.
 
D
Shahila memang begitu sejak dia dilahirkan.


2 Shahila tidak tergesa-gesa pergi ke kantin pada waktu rehat kerana______

 
A
dia tidak berselera.
 
B
dia mahu membuat kerja sekolahnya.

C
dia membawa bekalan makanannya sendiri.
 
D
dia malu hendak berjumpa dengan kawan-kawannya.



3 Mengapakah Shahila menganggap bahawa dirinya bertuah?

 
A
Dia menjadi anak emas guru-gurunya.
 
B
Dia menjadi pelajar contoh di sekolahnya.
 
C
Dia sering mendapat perhatian guru dan rakan-rakannya.
 
D
Dia sering mendapat kejayaan yang cemerlang di dalam peperiksaannya.


4 Yang berikut ialah penyataan tentang diri Shahila kecuali____________

 
A
Shahila mudah berputus asa.
 
B
Shahila seorang yang rajin belajar.
 
C
Shahila seorang yang bercita-cita tinggi.
 
D
Tiada satu pun yang di atas.
  



5 Rangkai kata ada hati dalam petikan bermaksud__________________


 
A
mempunyai kemahiran.
 
B
mempunyai keinginan.
 
C
mempunyai kemampuan.
 
D
mempunyai kesungguhan.























Sumber : http://www.tutor.com.my


















~SELAMAT MENCUBA MENJAWAB~


























Aktiviti Menulis



Latihan







Sunday, November 25, 2012

Bina ayat tanya

http://2.bp.blogspot.com/-HD2N3nC2Wic/Ts9lmbRbvLI/AAAAAAAAAFw/PcZGKOWwhw4/s1600/PIC003.GIF 





Bina ayat tanya daripada kata tanya di atas?


1) siapa 

  • _________________________________________________________________?


2) apa

  • _________________________________________________________________?


3) bagaimana

  • _________________________________________________________________?


4) mengapa
  
  • __________________________________________________________________?


5) mana

  • __________________________________________________________________?


6) bila


  •  __________________________________________________________________?


7) berapa

  • __________________________________________________________________?    



Pisau Cukur



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ms/f/fc/Pisau_Cukur_poster.jpg 


Tajuk filem ini berasal dari simpulan bahasa  "   pisau cukur  "  yang bermaksud

 perempuan yang menghabiskan wang atau harta teman lelakinya 

dengan sewenang-wenangnya. 


Bina ayat majmuk daripada simpulan bahasa di atas dengan struktur ayat yang betul.




~ SELAMAT MENCUBA MENJAWAB~ 




Wednesday, November 21, 2012

Kata Adjektif


 KATA ADJEKTIF

 
1) Kata Adjektif adalah perkataan yang menerangkan sifat atau keadaan sesuatu kata nama seperti hitam, besar, kuat, banyak dan sedikit. Sifat atau keadaan sesuatu benda, orang, tempat, binatang, dan sebagainya.

2) Kata adjektif juga dikenal sebagai kata sifat.

3) Kata adjektif boleh disertai kata keterangan amat, paling, sangat, dan sebagainya yang bertugas sebagai penguat.

Contohnya; sangat cantik, amat rajin, paling tinggi, dan sebagainya.


[durian.jpg] 
 
Senaraikan kata adjektif bagi  buah durian ini.
 
 Latihan:


Nyatakan kata adjektif dalam ayat-ayat di bawah ini .

 
1. Nasi yang dimasak oleh kakak terlalu lembik .
 
2. Tiang itu condong kerana dilanggar lori .
 
3. Kakinya terasa letih kerana terlalu jauh berjalan .
 
4.Kami memerlukan galah yang lebih panjang untuk mengait buah rambutan itu.
 
5.Puan Rasyidah menyedia makanan yang lazat untuk keluarganya.
 
6.Dalam kemalangan itu, penunggang motosikal itu nyaris menemui maut.
 
7.Jam tangan Haziq lambat sepuluh minit.
 
8.Puan Najwa membalut luka anaknya dengan kain nipis.
 
9.Ayah memakai baju Melayu berwarna kelabu ke masjid.
 
10.Pakaian yang tersidai itu masih lembap.


Sumber:

http://tatabahasabm.tripod.com/tata/ksifat.htm

http://upsrbm.tripod.com/ka-lat2.htm
 
 
 

Wednesday, November 14, 2012

Simpulan Bahasa


1. Maksud simpulan bahasa.

2. Bina ayat daripada simpulan bahasa yang terdapat pada gambar di atas.




~SELAMAT MENCUBA MENJAWAB ~



Aktiviti: Karangan Pendek



 Tulis karangan pendek mengenai gambar di atas. 


~ SELAMAT MENCUBA MENJAWAB ~

 






Aktiviti Bina Ayat



Bina ayat tunggal atau majmuk dengan struktur ayat yang betul
 berdasarkan  gambar bersiri di atas.


~ SELAMAT MENCUBA MENJAWAB ~






Tuesday, November 13, 2012

Aktiviti Bina Ayat


Bina   tujuh ayat majmuk berdasarkan gambar di atas.


~ SELAMAT MENCUBA MENJAWAB ~

Bahasa Rojak





Membina ayat mudah



                        Mari membina ayat mudah


Persoalan yang perlu ditanya sebelum membina ayat ialah :-

 SIAPA         BUAT APA        DI MANA / BILA


Jom cuba bina ayat sama-sama.



(SIAPA)                   (BUAT APA)                 (DI MANA / BILA)


  Bapa           membaca suratkhabar           di atas kerusi.
 


       

(SIAPA)               (BUAT APA)                 (DI MANA / BILA)


Adik              menggosok gigi                     pada waktu pagi.


         (SIAPA)             (BUAT APA)               (DI MANA / BILA)
Kamal dan Ah Chong     bermain layang-layang    di  padang.





SIAPA                   BUAT APA                 DI MANA / BILA


Saiful           mencuci longkang                di tepi rumah.




SIAPA                  BUAT APA                 DI MANA / BILA


Ah Leng        memancing ikan      di sungai pada waktu petang.




NAK CUBA SENDIRI.......



Bina ayat berdasarkan gambar berikut :-





       SIAPA                   BUAT APA                 DI MANA / BILA


1.
 _________________________________________ .    




 SIAPA                   BUAT APA                 DI MANA / BILA


2.
 ________________________________________ .  



 SIAPA                   BUAT APA                 DI MANA / BILA


3.
 __________________________________________



 SIAPA                   BUAT APA                 DI MANA / BILA


4.
 _________________________________________ .


 SIAPA                   BUAT APA                 DI MANA / BILA


5.
 ________________________________________ .    












~ SELAMAT MENCUBA MENJAWAB ~

Cerita Kanak-kanak



<object width="350" height="350"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/7mWoN1WkUT4?version=3&amp;hl=en_US&amp;rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/7mWoN1WkUT4?version=3&amp;hl=en_US&amp;rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="350" height="350" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>


1.  Mengapakah ibu arnab memarahi Si Tupai?

            A.     Si Tupai bermain di atas pokok.
            B.     Si Tupai membuat bising.
            C.     Si Tupai tidak mahu berkawan dengannya.



 

2.  Mengapakah Ibu Arnab hendak berpindah ke tempat lain?

            A.     Mahu mencari tempat yang lebih cantik
            B.     Tidak ada binatang yang mahu berkawan dengannya.
            C.     Tidak senang dengan sikap Si Tupai dan Pak Beruang.




 
3.  Binatang apakah yang mencuri anak arnab?

           A.      Si Musang
           B.      Si Tupai
           C.      Pak Beruang.

 



4.  Mengapakah teriakan Ibu Arnab tidak di dengari oleh kawan-kawannya? 

           A.     Suara Ibu Arnab terlalu perlahan.
           B.     Kawan-kawannya berada jauh darinya.
           C.     Kawan-kawannya tidak hiraukan teriakannya.

 




5.  Apakah sikap yang ada pada Pak Beruang?    
      

 A. Baik hati.
B.     Tamak
        C.     Sombong.











Monday, November 12, 2012

Cuba sampai dapat



Bina ayat daripada gambar bersiri di atas.



~ SELAMAT MENCUBA ~

Bina Ayat



Cerita mengenai gambar di atas menggunakan ayat kamu sendiri dengan
 menggunakan bantuan rangkaikata yang diberi. 

 


SELAMAT MENCUBA ~

Gambar Bersiri



Bina ayat daripada gambar bersiri di atas.



~  SELAMAT MENCUBA ~

Gambar Tunggal




Senaraikan aktiviti yang terdapat pada gambar di atas.  

Kemudian, bina ayat majmuk dengan struktur ayat yang lengkap.




~ SELAMAT MENCUBA ~